O življenju, boju in ustvarjanju Zofke Kveder

Fotografija: Zofka Kveder. Zbirka portretnih fotografij znanih Slovencev (1997), Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana

Pesnica o pesnici s pravo mero strasti

Cvetka Bevc, Sled ognjenega svinčnika, Pekel: Zavod Volosov hram, 2021

Pesniška zbirka scenaristke, pisateljice, glasbenice, pravljičarke in seveda pesnice Cvetke Bevc z naslovom Sled ognjenega svinčnika govori o življenju, boju in ustvarjanju Zofke Kveder. Konceptualno zastavljena zbirka je sicer zmagala na natečaju kresníce, ki se nanaša na pesnico Kristino Šuler in je bil namenjen prav ženskam posvečenim pesniškim zbirkam.

Obravnavana zbirka Cvetke Bevc spregovori o boju in trudu Zofke Kveder: če je dokumentarec, pod katerega se podpisuje ista avtorica, predvsem realističen in študiozen, se pesmi mešajo s faktografskimi dejstvi in izredno senzibilnostjo, seveda naklonjenostjo do Kvedrove. Gre za portret ustvarjalke, ki je v času svojega življenja odpirala vprašanja o feminizmu, o uveljavljanju ženske kot intelektualke in umetnice, a obenem tudi ženske, ki (rada) ljubi in čuti. Kako vse to spesniti brez patetike, saj se tudi danes ta vprašanja porajajo nenehno, ni tako preprosto.

Gre za portret ustvarjalke, ki je v času svojega življenja odpirala vprašanja o feminizmu, o uveljavljanju ženske kot intelektualke in umetnice, a obenem tudi ženske, ki (rada) ljubi in čuti.

A Cvetka Bevc izriše z natančnostjo do detajlov, kar je sicer tudi značilno za njeno dozdajšnjo liriko, in z rabo čutnega jezika portret umetnice, da lahko vidimo globino kot tudi zavzemanje in prevpraševanje Kvedrove. Gre za odlično izpeljan postopek, ki odslikava vpoglede in jasna dejanja obravnavane avtorice. Pri tem verjetno ne gre zanemariti, da Cvetka Bevc vpeljuje scenaristični pristop, pri čemer ji ne uidejo podrobnosti, ki dokumentirajo tako čas kot samo osebo, ki jo secira in sestavlja na novo. In seveda obratno; zbirka skozi pesmi slika njeno življenje in razmisleke, ki jih je najti v delih Kvedrove. Pri tem pa se Cvetka Bevc ogne favoriziranju; gre za tehtnost besed in prave mere.

Kar pa daje zbirki še dodaten prispevek, je prav to, da spregovori o neprizanesljivosti, ki jo je utrpela Zofka Kveder. Teža vsega prizadevanja, iskrenost in upor so bili spremljevalci življenja Zofke Kveder, ki so jo izpili in hkrati izbrusili, da jo lahko obravnavamo danes z različnih vidikov. In prav to zelo tenkočutno izpiše Cvetka Bevc, pri čemer je opaziti, da je motiv ženske volkulje večen, in da bi tako zgodbo lahko preslikali tudi v današnje slike in boje žensk.

Kar pa daje zbirki še dodaten prispevek, je prav to, da spregovori o neprizanesljivosti, ki jo je utrpela Zofka Kveder.

Pri tem pa bi poudarila predvsem pesem Vélike sestre:

»Da je, če je bilo potrebno,
zgrabila za njihove ponujene roke,
ki so vedele, da je kdaj težko vstati.
In še težje pasti tako, da si ne razbiješ srca.

Da je lahko nekoč postala Vélika sestra.«

Pesmi v različnih dolžinah, tudi do enovrstičnic, izrisujejo okoliščine, situacije in razmisleke o Kvedrovi, v zbirki pa so tudi citati Zofke Kveder. Poudarila bi, da enovrstičnice delujejo kot moto, ki naj bi poganjal Kvedrovo naprej: »Sredi oceana žalosti je nekje otok veselja.« (v pesmi Otok) in: »Popisan list je posejan s kamni, ki jih spodmika ranjena sivka.« (v pesmi Spoznanje).

Pesmi v različnih dolžinah, tudi do enovrstičnic, izrisujejo okoliščine, situacije in razmisleke o Kvedrovi, v zbirki pa so tudi citati Zofke Kveder.

Pesniška zbirka Sled ognjenega svinčnika pušča pomemben prispevek v poeziji, saj opravi dvojno nalogo. Prvič, gre za umetniško delo, ki upošteva vse elemente estetike, in drugič, gre za delo, ki predstavlja in oživlja literarno ustvarjalko, ki je kovala pot vsem ženskim glasovom, da še danes odpirajo in obravnavajo teme, ki so nujne, da lahko umetnica živi. In, ne nazadnje, preživi.